Traumatic recurrences and the elasticity of psychoanalytic tools in working with children and parents

Authors

  • Gislaine Martins Ricardo Passarini Instituto Sedes Sapientiae; Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo; Instituto Glue.
  • Mariângela Mendes de Almeida Instituto de Psicanálise da Sociedade Brasileira de Psicanálise de São Paulo; UNIFESP e Instituto Sedes Sapientiae

Keywords:

Child psychoanalysis, Parent-child psychotherapy, Trauma, Traumatic progression, Identification with the aggressor, Psychoanalytic tools, Elasticity

Abstract

This paper seeks to reflect upon the configurations of the analytical field with children and their parents, considering the challenges posed by psychoanalytic tools to address the recurrence of traumatic aspects of the notion of the infantile in its unfolding and re-introductions throughout life. Thus, the role of traumatic scars, still alive, interfering with the constitution of the psyche, is emphasized both at the intrapsychic and intersubjective levels, accentuated by this moment of crisis. In this context, reflections are presented about the role of the analyst and our therapeutic tools. The quality of living flesh that is manifested in the analytical setting marked by the potency of the transference, refers both to the delicacy of contact in the face of primitive sufferings, as well as to the possibility of constant rearrangements and regenerations of the psychic tissue, even in a situation of adversity, such as the 2020 pandemic. A clinical case is presented favouring associations with the concepts of traumatic progression and identification with the aggressor proposed by Ferenczi. It is intended to address and understand different levels of mental functioning which may emerge within the psychoanalytic contact with the children themselves and with their parents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gislaine Martins Ricardo Passarini, Instituto Sedes Sapientiae; Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo; Instituto Glue.

Psicóloga e Psicanalista. Mestre em Psicologia Clínica pela Universidade de São Paulo. Especialista em Saúde Mental pela UNIFESP e em psicoterapia psicanalítica pelo IP-USP. Aprimoramento em Relações Pais-Bebês: da observação à intervenção pelo Instituto Sedes Sapientiae. Diretora Social no Instituto Glue.

Mariângela Mendes de Almeida, Instituto de Psicanálise da Sociedade Brasileira de Psicanálise de São Paulo; UNIFESP e Instituto Sedes Sapientiae

Psicóloga, Membro Filiado ao Instituto de Psicanálise da Sociedade Brasileira de Psicanálise de São Paulo, participante da Clínica 0 a 3 e Grupo Prisma de Psicanálise e Autismo, Mestre pela Tavistock Clinic, Doutora pela Unifesp. Coordenadora do Núcleo de Atendimento Pais-Bebês (Pediatria, Unifesp). Docente e Supervisora no Instituto Sedes Sapientiae.

References

Alvarez, A. (2021). O coração pensante. São Paulo: Blucher.

Bion, W.R. (1962).Learning from experience. London: Heinemann, Pp. xii + 111. 15s.

Briggs, S. (1997).Growth and risk in infancy. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.

Ferenczi, S. (2011). Traumatismo e aspiração à cura. In Obras completas (2a. ed. Vol.4, Trad. de A. Cabral, pp.282-283). São Paulo: Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1930)

Ferenczi, S. (2011). A vulnerabilidade das capacidades traumaticamente progressivas (e também as das crianças prodígios). In Obras completas (2a. ed. Vol.4, Trad. de A. Cabral, pp 306-307). São Paulo: Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1932a)

Ferenczi, S. (1990). Diário clínico. São Paulo: Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1932b)

Ferenczi, S. (2011). Confusão de línguas entre os adultos e a criança. In Obras completas (2a. ed. Vol.4, Trad. de A. Cabral, pp 111-135). São Paulo: Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1933a)

Ferenczi, S. (2006). Confusão de línguas entre os adultos e a criança. A linguagem da ternura e da paixão. Revista de Psicanálise da SPPA, 13(1), 13-24. Recuperado de http://revista.sppa.org.br/index.php/RPdaSPPA/article/view/563/570 (Trabalho original publicado em 1933b)

Ferenczi, S. (2011). Elasticidade da técnica psicanalítica. In Obras completas (2a. ed. Vol.4, Trad. de A. Cabral, pp 29-42). São Paulo: Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1928)

Fraiberg, S., Adelson, E., & Shapiro, V. (1980). Ghosts in the Nursery: apsychoanalytic approach to the problems of impaired infant-mother relationships. In S. Fraiberg, (Ed.) Clinical studies in infant mental health: the first year of life. London: Tavistock.

Freud, S. (1976). Análise terminável e interminável. In Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud, (Vol.23, pp. 225-270), Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho originalmente publicado em 1937)

Freud, S. (2011). O Eu e o Id. In Obras completas -O Eu e o Id, “autobiografia” e outros textos (1923-1925), (Vol.16, pp. 13-74). São Paulo: Companhia das Letras. (Trabalho originalmente publicado em 1923)

Kahtuny, H.C. & Sanches, G.P. (2009). Dicionário sobre o pensamento de Sándor Ferenczi: uma contribuição à clínica contemporânea. Rio de Janeiro: Elsevier; São Paulo: Fapesp.

Klein, M. (1988).Our Adult World and its Roots in Infancy. In Envy and gratitude and other works 1946-1963. London: Virago Press. (Original work published at 1959)

Laplanche, J. & Pontalis, J.-B. (1986). Vocabulário da psicanálise. São Paulo: Martins Fontes.

Meltzer, D. (1979). Estados sexuais da mente. Rio de Janeiro: Imago.

Roussillon, R. (2007). A função limite da psique e a representância. Revista de Psicanálise da SPPA, 14(2). Recuperado de http://revista.sppa.org.br/index.php/RPdaSPPA/article/view/783 (Trabalho original publicado em 1991)

Souza, A.L. de (2016). Construindo formas de comunicação: revendo o conceito de interpretação representação na clínica do não representado. Revista Brasileira de Psicanálise, 50(3), 60-75.

Stern, D. (1997). A constelação da maternidade: o panorama da psicoterapia pais/bebê. Porto Alegre: Artes Médicas.

Williams, G. (1997). Reversal of the container/contained relationship. In Internal landscapes and foreign bodies: eating disorders and other pathologies. London: Duckworth.

Published

2021-08-04

How to Cite

Passarini, G. M. R., & Mendes de Almeida, M. (2021). Traumatic recurrences and the elasticity of psychoanalytic tools in working with children and parents. SPPA Journal of Psychoanalysis, 28(2), 271–291. Retrieved from https://sppa.emnuvens.com.br/RPdaSPPA/article/view/passarini_mendesdealmeida