Playing as a clinical tool facing tyrannical formations of the Superego
Keywords:
Superego, Play, Melancholy, CreativityAbstract
The article explores how contemporary factors such as the accelerated flow of information and the demand for productivity intensify feelings of failure and melancholy associated with tyrannical action of the Superego. From the ideas of André Green and Byung-Chul Han, it discusses how these factors generate complex individual and collective psychic symptoms. In the psychoanalytic field, play and creativity become relevant therapeutic tools in clinical practice with adults, aiming the elaboration of trauma and experiences that are difficult to symbolize, highlighting their role in psychic integration and self-expression as proposed by Donald Winnicott. Two cases illustrate how playing in the clinical setting confront Superego impositions and process its derivatives in suffering, contributing to the debate on psychoanalytic techniques for contemporary times.
Downloads
References
Baldassarro, A. (2017). André Green et le négatif à l’œuvre. Revue française de psychosomatique, 52(2), 135-150.
Bollas, C. (2015). El momento freudiano: nueva edición con prólogo de André Green. Londres: Routledge.
Butler, J. (2019). Mecanismos psíquicos del poder: teorías sobre la sujeción. Madri: Cátedra.
Freud, S. (2010). Além do princípio do prazer. In S. Freud, Obras completas (Vol. 14, pp. 161-239). São Paulo: Companhia das Letras. (Trabalho original publicado em1920).
Freud, S. (2011). O Eu e o Id. In S. Freud, Obras completas (Vol. 16, pp. 13-74). São Paulo: Companhia das Letras. (Trabalho original publicado em 1923).
Freud, S. (2014). Inibição, sintoma e angústia. In S. Freud, Obras completas (Vol. 17, pp. 13-123). São Paulo: Companhia das Letras. (Trabalho original publicado em 1926).
Freud, S. (2015). Análise e fobia de um garoto de cinco anos (“o pequeno Hans”, 1909). In S. Freud, Obras completas (Vol. 8, pp. 123-284). São Paulo: Companhia das Letras. (Trabalho original publicado em 1909).
Gabriels. (2023). Tabu [música]. Parlophone Records.
Green, A. (2007). Jugar con Winnicott. Buenos Aires: Amorrortu.
Green, A. (1993). Le travail du negatif. Paris: Les editions de minuit, 2011.
Green, A. (2005). Play and reflection in Donald Winnicott's Writings. Londres: Karnac Books.
Green, A. (1980). Essais Mère morte & oeuvre André Green. Paris: Ithaque, 2009.
Han, B. (2013). La sociedad del cansancio. Barcelona: Herder Editorial.
Han, B. (2020). Psicopolítica. São Paulo: Âyiné.
Klein, M. (1935). Uma contribuição para a psicogênese dos estados maníacos depressivos. In Amor, culpa e reparação e outros ensaios: 1921-1945. Rio de Janeiro: Imago, 1996.
Klein, M. (1932). A psicanálise de crianças. Rio de Janeiro: Imago, 1997.
Milner, M. (1952). Aspects of symbolism in comprehension of the not-self. The International journal of psycho-analysis, 33(2), 181–195.
Milner, M. (1957). On not being able to paint. Londres: Heinemann.
Milner, M. (1969). The hands of living god. Londres: Hogart Press.
Safatle, V. & Kehl, M. R. (2016, 22 de setembro). Melancolia do poder [apresentação na conferência]. Café Filosófico CPFL, Campinas, SP, Brasil.
https://www.youtube.com/watch?v=NtqCR5845XY&t=197s
Winnicott, D. (1971a). O brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Ubu, 2019.
Winnicott, D. (1971b). O brincar: proposição teórica. In D. Winnicott, O brincar e a realidade (pp. 69-90). Rio de Janeiro: Ubu, 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Atribuo os direitos autorais que pertencem a mim, sobre o presente trabalho, à SPPA, que poderá utilizá-lo e publicá-lo pelos meios que julgar apropriados, inclusive na Internet ou em qualquer outro processamento de computador.
I attribute the copyrights that belong to me, on this work, to SPPA, which may use and publish it by the means it deems appropriate, including on the Internet or in any other computer processing.
Atribuyo los derechos de autor que me pertenecen, sobre este trabajo, a SPPA, que podrá utilizarlo y publicarlo por los medios que considere oportunos, incluso en Internet o en cualquier otro tratamiento informático.